Höstterminen 2024

1_Poster_Najib_Adnan_d.jpg

1. Evidens för aktivitetsbaserade interventioner för personer med stroke i hemmiljö.

Författare: Najib Javadi & Adnan Abdiwahab Hussein

Syftet: Syftet är att kartlägga arbetsterapeuters användning och utvärdering av aktivitetsbaserade interventioner för att främja aktivitetsutförande hos personer med stroke i deras hemmiljö.

Slutsats: Studien visar vikten av att använda aktivitetsbaserade interventioner för att stärka arbetsterapins kärna, där aktivitet utgör grunden för både behandling och utvärdering. Evidens finns för aktivitetsbaserade interventioner som främjar aktivitetsutförande för hemmaboende personer med stroke, men styrkan på evidens påverkades av metodologiska brister.  

2_Loubna_b.jpg

2. Kartläggning av arbetsterapeutiska interventioner för äldre personer som lever med demenssjukdom

Författare: Loubna Alkhatib

Syfte: Att kartlägga arbetsterapeutiska interventioner som vetenskapligt utvärderats för äldre personer som lever med demenssjukdom. 

Slutsats:  Arbetsterapeutiska interventioner kan förbättra kognitiva funktioner, öka aktivitetsutförande och livskvalitet. Både grupp- och personcentrerade interventioner är centrala för arbetsterapeutiska interventioner för demenssjuka. Klientcentrerat förhållningssätt har också en stor betydelse för klientens hälsa, delaktighet och välbefinnande och bidrar till att interventioner blir effektivare. 

3_CharlotteJonsson_EmmaBergman_Poster(1).jpg

3. Första åren som pensionär – En intervjustudie av nyblivna pensionärers upplevelse av aktivitetsbalans

Författare: Charlotte Jonsson & Emma Bergman

Syfte: Syftet med studien är att utforska hur nyblivna pensionärer upplever sin aktivitetsbalans i det dagliga livet. 

Slutsats: Pensionärernas sätt att leva på, den mängd och den variation av aktiviteter som de har i sin vardag, främjar deras välmående. Viktiga faktorer för pensionärernas upplevelse av balans var friheten att själv kunna bestämma över sin tid samt att kunna ägna sig åt det som kändes meningsfullt. Likaså var det betydelsefullt att både ha en struktur och en variation i vardagen för att hålla tillfredställelsen vid liv.

4_poster_Anette_EmmaÅ_b.jpg

4. Sensoriska interventioner i skolans lärmiljö för barn med avvikande sensorisk bearbetning

Författare: Annette Brüggman & Emma Åhlén

Syfte: Syftet är att undersöka sensoriska interventioner som används i skolans lärmiljö för barn med avvikande sensorisk bearbetning. 

Slutsats: Sensoriska interventioner i skolans lärmiljö kan skapa delaktighet för barn med avvikande sensorisk bearbetning. Interventionernas gynnande effekter möjliggör sensorisk komfort samt förbättrat beteende och aktivitetsutförande.

 

5_Poster_A3_Mohammad Ali ElGharbawi_Helena Nolke_slutlig revidering_b.jpg

5. En spegling av sensorikens inflytande på livets aktiviteter
(En litteraturöversikt om ungdomar och vuxna med autism)

Författare: Mohammad Ali Elgharbawi & Helena Nolke

Syfte: Syftet är att sammanställa och analysera tidigare forskning som undersöker hur sensorisk bearbetning påverkar aktiviteter i vardagen för ungdomar och vuxna med autism. 

Slutsats: Sensoriska intryck i miljön, personliga strategier och stöttande  kontakter/relationer har betydelse för hur sensorisk bearbetning relaterar till aktivitet för ungdomar och vuxna med autism.

6b_Poster_Cecilia_och_Elin.jpg

6. Vad krävs för en delaktig fritid? En kartläggning av kritiska faktorer för delaktighet i fritidsaktiviteter hos ungdomar och unga vuxna med autismspektrumtillstånd - en litteraturöversikt

Författare: Cecilia Koopmann & Elin Tegnhammar

Syfte: Syftet är att kartlägga kritiska faktorer för delaktighet i fritidsaktiviteter hos ungdomar och unga vuxna med autismspektrumtillstånd utifrån ett arbetsterapeutiskt perspektiv. 

Slutsats: Kritiska faktorer för målgruppens delaktighet i fritidsaktiviteter är framförallt kopplade till komponenten miljö i den arbetsterapeutiska modellen MOHO, följd av utförandekapacitet, där de mest betydande faktorerna dels är sensoriska aspekter och dels andras attityder och beteenden, samt relationer till andra. Studien belyser vikten av ett personcentrerat förhållningssätt i det kliniska arbetet och att forskning fokuserar på målgruppens subjektiva upplevelser av delaktighet i fritidsaktiviteter, vilket kan göras genom ett fokus på komponenterna viljekraft och vanebildning

7_Poster Sofie och Siri Canvas_b-1.jpg

7. Körsång: kreativitet, hälsa och välbefinnande – En kvalitativ studie med arbetsterapeutiskt perspektiv.

Författare: Sofie Mineur & Siri Swarttouw.

Syfte: Undersöka körsångares upplevelse av kreativitet, värde, hälsa och välbefinnande i aktiviteten körsång.

Slutsats: Körsång var en meningsfull kreativ aktivitet som bidrar till hälsa och välbefinnande genom upplevd tillhörighet, stärkt identitet och utveckling av förmågor. Utifrån studiens resultat har körsång potential för att kunna användas som intervention inom arbetsterapi.

8_Bild1_b.jpg

8. Småbarnsföräldrars subjektiva upplevelse av aktivitetsbalans

Författare: Linus Stenfeldt & Johanna Petersson

Syfte: Syftet var att kartlägga kunskapsläget om småbarnsföräldrars subjektiva upplevelse av aktivitetsbalans.

Slutsats: Småbarnsföräldrar upplevde en låg aktivitetsbalans, där bidragande orsaker var ett överflöd av aktiviteter kopplat till hushållet, omsorg av barnet samt bristen på egenvalda aktiviteter som fritidsintressen och återhämtning. Den låga aktivitetsbalansen ledde främst till negativa konsekvenser för den psykiska hälsan som ökad stress, utmattning och en känsla av att inte räcka till. 

9_Rosberg_b-3.jpg

9. Att främja social delaktighet för äldre personer som bor hemma.

Författare: Malin Rosberg

Syfte: att undersöka erfarenheter av att delta i arbetsterapeutiska interventioner som främjar social delaktighet hos äldre personer i ordinärt boende.

Slutsats: Social delaktighet är avgörande för äldres hälsa och välbefinnande, och inom vård, samhälle och arbetsterapi behövs ett skifte från att fokusera enbart på äldres funktionella förmågor till att även stärka deras sociala engagemang och gemenskap. Genom klientcentrerade insatser som främjar sociala nätverk, kamratstöd och social delaktighet kan arbetsterapi bidra till äldres personliga utveckling, attitydförändringar och ökad motivation, vilket i sin tur stärker social delaktighet och leder till förbättrad hälsa och livskvalitet.

10_Schill-1.jpeg

10. Aktivitetsbaserade interventioner för att öka aktivitetsengagemang och social delaktighet hos vuxna med autism

Författare: Emelie Schill och Filippa Santesson

Syfte: att undersöka vilka aktivitetsbaserade interventioner som finns och dess påverkan på aktivitetsengagemang och social delaktighet hos vuxna med autism

Slutsats: Studiens fynd tydliggör att interventioner som använde mentorskap, interaktion med andra med autism och färdighetsträning i rollspel effektivt kan stödja vuxna med autism i svårigheter de upplever i vardagen.

 

11_Poster, Signe & Ellen jpg.jpg

11. Hur personer med kognitiv funktionsnedsättning upplever och hanterar sin vardag som förälder

Författare: Ellen Sjöö & Signe Olofsson

Syfte: Syftet är att med utgångspunkt i befintlig litteratur undersöka hur personer med kognitiv funktionsnedsättning upplever och hanterar sin vardag i relation till sin roll som förälder.

Slutsats: Föräldrar med kognitiv funktionsnedsättning upplever flera svårigheter i vardagen till följd av bristande kognitiva förmågor, men de främsta utmaningarna berör stigmatisering och interaktion med välfärd. För att möta målgruppens behov av stöd i deras roll som förälder behöver utformningen av stödjande insatser ses över och anpassas. 

12_Poster_Hany 250111 jpg.jpg

12. Effekten av arbetsterapeutiska interventioner på utförandet av aktiviteter i dagliga livet hos äldre personer som bor hemma.

Författare: Hany Soliman

Syftet: Syftet med denna litteraturöversikt är att sammanställa effekten av arbetsterapeutiska interventioner som kan förbättra utförandet av aktiviteter i dagliga livet hos äldre personer som bor hemma.

Slutsats: En personcentrerad arbetsterapiprocess som utgår ifrån äldres behov och önskemål samt engagerade äldre personen genom hela processen visades effektivt för att äldre skulle kunna uppnå sina önskemål och självständigt utföra meningsfulla ADL i sitt hem