Varför?

Varför ska jag använda video i min undervisning? kanske du undrar. Av vilken anledning, och vad är fördelarna?

Till en början kan det verka svårt att komma igång med video, och det ska inte stickas under stol med att det tar lite tid att spela in och redigera, framför allt i början. Men att lära dig att använda video i din undervisning är roligt och utvecklande, såväl för dig som för dina studenter. Och de pedagogiska fördelarna med video i undervisningen är många!

Lunds universitets MOOC om akademiskt skrivande visas på en laptop

 Bild: Nicolette Karst. CC 4.0 BY NC SA

Den pedagogiska modellen flipped classroom är ett av skälen till varför video används allt oftare i undervisningen. Tanken är att vända på aktiviteterna från den traditionella undervisningen. Genom att studenten tar del av föreläsningen (kortare videoklipp) hemma kan tiden i klassrummet användas mycket effektivare. Flipped classroom tar tid och kräver ofta att kurser görs om. Den tiden som läggs ner på kursutveckling med den här modellen får man igen med råge i form av bland annat mer motiverade, engagerade studenter med bättre resultat. De största pedagogiska vinsterna är följande:

Studentens lärande ökar. Genom att studenterna kommer bättre förberedda till klassrummet kan tiden användas till att gemensamt diskutera och reflektera kring ämnet som föreläsningen handlar om: frågor och svar, PBL-diskussioner, fördjupningsuppgifter eller annat. Olika former av kollaborativt lärande har visat sig öka kritiskt tänkande och leder till en djupare inlärning.

Studentens engagemang ökar. Man har observerat ett ökat deltagande i klassrummet och en högre grad av aktiv medverkan i kursen som helhet. Mer motivation, helt enkelt.

Inkludering och tillgänglighet ökar. Studenten kan själv välja när och var hen ska ta del av föreläsningen/videon. Video ger möjligheten att pausa, spola tillbaka och repetera, något som inte är lika lätt med traditionella föreläsningar. Det gagnar givetvis alla studenter, men framför allt dem med hörselproblem, dyslexi, eller neuropsykiatriska funktionsvariationer.

Här är ett exempel  på hur en lärare använder video i sin undervisning.

Har du frågor eller funderingar? Kontakta digital@education.lu.se