Formatmallar och rubriker
Hämtad från Canvas Grundkurs
Skärmläsare
Skärmläsare använder sig av rubriker och listor för att strukturera innehållet i ett dokument. Detta gör det möjligt för personer som använder skärmläsare att förstå innehållet, även om de inte kan se hur dokumentet är uppbyggt.
För att skapa tillgängligt innehåll
För att skapa tillgängligt innehåll är det viktigt att använda de inbyggda rubrik- och listformaten i det program som du skriver i. Detta gör det möjligt för skärmläsare att korrekt identifiera rubriker och listor.
Rubriker
En skärmläsare identifierar rubriker genom att använda de inbyggda rubrikformaten i det program som dokumentet är skapat i. När en skärmläsare identifierar en rubrik läser den upp rubrikens text och rubriknivå. Detta gör det möjligt för användaren att snabbt få en överblick över innehållet i dokumentet.
Innehållsredigeraren har flera förinställda formatmallar som underlättar att bygga en struktur. Det är bättre att designa en sida med hjälp av formatmallar än att manuellt använda olika storlek på text.
Fördelen är att texten blir responsiv, dvs. att den anpassas efter skärmens storlek på verktyget (dator, surfplatta, mobiltelefon).
Obs! Utöver brödtext och förformaterad text finns ingen möjlighet att välja typsnitt - det är ett medvetet val som leverantören har gjort för att säkerställa läsbarheten på olika digitala verktyg.
Rubrik 2 för huvudrubriker
brödtext för löpande text
Rubrik 3 för underrubriker, t.ex. avsnitt
brödtext
Rubrik 4 för ytterligare underrubriker
brödtext
Förformaterad text
Listor
Skärmläsare kan identifiera punktlistor och numrerade listor. När en skärmläsare identifierar en lista läser den upp antalet objekt i listan.
För punktlistor läser skärmläsaren upp varje punkt i listan. För numrerade listor läser skärmläsaren upp varje objekt i listan med den tillhörande numret.
Saknas det något? Har du idéer eller frågor? Kontakta gärna Enheten för undervisningsstöd på digital@education.lu.se.