ADHD/ADD
Studenter med ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) eller ADD (Attention Deficit Disorder) har stora utmaningar när det gäller struktur och planering av studierna. Koncentrationssvårigheter, prokrastineringstendenser och låg stresstolerans är andra drag som är utmärkande för dessa studenter. Det kan också finnas en hyperaktivitet som gör det svårt att sitta stilla. Studenterna har det ofta väldigt kämpigt i studiesituationen, men det finns också många positiva drag hos studenter med ADHD/ADD. De är ofta kreativa, kan tänka utanför boxen och nå ett tillstånd av hyperfokus när de är väldigt intresserade av ett ämne eller en uppgift.
Då studenter med ADHD/ADD har svårt för att snabbt ta in instruktioner och omsätta dem i kunskap behöver all information som ges muntligt även finnas skriftligt så att studenten kan gå tillbaks och läsa instruktionen igen.
Vanliga beslut och rekommendationer för studenter med ADHD/ADD är mentor, anteckningsstöd, förlängd tid, mindre grupp, studieteknik, möjlighet att ta paus under tentamen. Detta är dock bara exempel på vanliga stödåtgärder. Vi är alla individer och behoven kan variera.
Om du som lärare har frågor om hur du kan underlätta studiesituationen för en student med ADHD/ADD eller erbjuda en likvärdig alternativ tentamen är du välkommen att kontakta Pedagogiskt stöd. www.lu.se/pedagogisktstod
Saknas det något? Har du idéer eller frågor? Kontakta gärna Enheten för undervisningsstöd på digital@education.lu.se.