Tillgängliga digitala lärmiljöer
Photo by Armand Khoury on Unsplash.
Varför tillgänglighet?
Inom universitetsvärlden har vi haft för vana att tänka i termer av att det finns en "medelstudent" och baserat våra pedagogiska val på detta. I själva verket är det mer rimligt att tänka i termer av "medelklassrum" och konstatera att det alltid, i varje klassrum, finns några personer med svårigheter i studierna och anpassa våra pedagogiska val efter detta. Under de senaste tio åren har antalet studenter som fått beslut om riktat pedagogiskt stöd tredubblats - för Lunds universitet är siffrorna ungefär 800 år 2011 till ca 2700 år 2021. Hur det kommer sig är inte klarlagt, men vissa faktorer spelar in; diagnostiken fr a inom det neuropsykiatriska området har utvecklats och skolorna har blivit bättre på att stödja eleverna. Utöver de som får en diagnos finns ett okänt mörkertal - studenter med svårigheter som aldrig blivit utredda eller som inte kvalificerar sig fullt ut för en diagnos.
Välkommen till vår onlineresurs där du får tips på hur du kan skapa digitala lärmiljöer som är tillgängliga för alla. Den här resursen är tänkt att fungera både som en kurs där du kan gå fram steg för steg, och som ett material att återvända till vid behov.
Du får veta mer om:
Lagstiftning om tillgänglighet
Tillgänglighet i undervisningen
Kort om vanliga funktionsnedsättningar
Riktat pedagogiskt stöd vid LU
Ett LU för alla
Saknas det något? Har du idéer eller frågor? Kontakta gärna Enheten för undervisningsstöd på digital@education.lu.se.