PBL – SKAG

PBL - självkännedom och konstruktivt arbete i grupp (PBL-SKAG; 3 hp)

Mer om Problembaserat lärande (PBL) i Canvas

Vad krävs för att erhålla betyget G i PBL-SKAG?

  • T1-T4: Närvaro vid PBL.
  • T1-T4: Uppfyllda kriterier för PBL-aktivitet enligt PBL bedömningsmatris som hittas här.
  • T1-T4: Inlämning av självvärdering i QPS, en gång/terminshalva, anges i Canvas under ”Datum och deadlines” för kursen.
  • T1-T4: Närvaro vid återkopplingssamtal med tutor, ett samtal/terminshalva.
  • T1-T4: Inlämning av tutorutvärdering i QPS, en gång/terminshalva, senast 5 arbetsdagar efter sista PBL-mötet den aktuella terminshalvan.
  • T2-T3: Närvaro vid tematisk uppgift.
  • T1-T4: Godkända kompletteringsuppgifter vid frånvaro: PBL, tematisk gruppuppgift.

 

Allmänna förhållningsregler för PBL-arbetet (T1-T4)

Arbetet i PBL-gruppen är av central betydelse för ditt lärande och gruppen fungerar bäst när deltagarna respekterar de förhållningsregler som anges nedan:

  • Du ska komma i tid till mötena. För att en grupps gemensamma arbete ska fungera är det viktigt att samtliga gruppmedlemmar kommer i tid. Sen ankomst noteras och en hög frekvens av sena ankomster kan påverka bedömningen av provmomentet PBL-SKAG. Du ska meddela tutorn eller din PBL-grupp om du blir försenad.
  • Telefonen ska vara på ljudlös och PBL-fallen ska diskuteras utan att du googlar efter information eller läser från anteckningar.
  • Du ska vara engagerad och bidra på ett konstruktivt sätt till gruppens samarbete både under PBLa (steg 1-5) och PBLb (steg 7) Links to an external site.. Kriterierna för att nå ett konstruktivt samarbete är (1) ordförandeskap, (2) kommunikation och ledarskap, och (3) återkoppling. Du ska inför PBL samtalen göra en självvärdering utifrån gällande PBL matris som du får återkoppling på under PBL samtalen. I slutet av varje terminshalva gör din tutor en bedömning som även fungerar som betygsunderlag för examinatorn. Matrisen som används för din självvärdering och tutorns bedömning hittar du i QPS Links to an external site.. Formuläret används på samtliga terminer med PBL. Aktivitetsnivåerna i formuläret är satta för att synliggöra din progression och vad du behöver utveckla. Det förväntas en progression i aktivitetsnivå från termin 1 till 4. För mer information om aktivitet och närvaro se PBL regelverk. Links to an external site.
  • Du ska efter varje möte reflektera över din egen insats och progression i ditt PBL-arbete.

 

Självvärdering och återkopplingssamtal (T1-T4)

Ett flertal kursmål inom PBL är kopplade till att reflektera över sitt eget lärande under PBL och den egna insatsen i PBL-gruppen. Självvärderingar och återkopplingssamtal med tutor är därför avgörande och obligatoriska moment. För att tutorn ska kunna ge bra återkoppling är det viktigt att du lämnar in din skriftliga reflektion innan återkopplingssamtalet.

För sent eller ej inlämnad självvärdering

  • För sent inlämnad självvärdering tas i beaktande vid den sammanvägda betygsättningen av PBL-SKAG.
  • Om självvärdering inte lämnats in senast en vecka före terminsslut erhålls betyget U på PBL-SKAG.
  • Självvärderingen kan därefter lämnas in vid nästa termins början.

Ej utfört återkopplingssamtal

  • Närvaro vid PBL-samtalet är obligatoriskt.
  • Vid frånvaro är det studentens ansvar att boka in en ny tid med tutorn.
  • Vid uteblivet återkopplingssamtal på både första och andra terminshalvan erhålls betyget U på PBL-SKAG.
  • PBL-samtal kan därefter äga rum vid nästa termins början.

 

Frånvaro vid PBL-möte (T1-T4)

  • Ledighet från PBL-arbetet kan inte beviljas. Vid upprepad eller långvarig frånvaro riskerar du att få betyget U PBL-SKAG.
  • Om du inte kan närvara vid ett PBL-möte, ska du meddela din tutor så fort som möjligt.
  • Vid frånvaro från PBL möte (PBL a, b eller a och b) ska du lämna in en kompletteringsuppgift som behöver godkännas av din tutor (instruktioner finns i QPS). Det är angeläget att sätta sig in i kursens samtliga PBL-fall och kompletteringsuppgiften kan delvis kompensera för träning av förmågan att analysera komplexa företeelser och att kritiskt och systematiskt integrera och använda kunskap.

Det är starkt rekommenderat att kompletteringsuppgift inlämnas så snart som möjligt efter frånvaro. Detta för att ge tutorn möjlighet till snabb återkoppling till student och för att studenten ska kunna vara i fas med sitt PBL-arbete. Erfarenheten säger att sent inlämnade kompletteringsuppgifter påverkar studenterna negativt.

Kompletteringsuppgiften kan inte kompensera för träning och bedömning av professionella förmågor och professionellt förhållningssätt. Detta kan endast tränas och bedömas genom närvaro vid PBL-möten. Därför kan hög frånvaro leda till att PBL- momentet underkänns även om samtliga kompletteringsuppgifter är godkända (se PBL Links to an external site. regelverk) Links to an external site..

  • T1-T3: För komplettering vid frånvaro från PBL ska du lämna in en skriftlig kompletteringsuppgift. Instruktioner för hur den ska skrivas hittar du för T1-T2 här Links to an external site. och för T3 här Links to an external site..
  • T4: För komplettering vid frånvaro från PBL kan du antingen göra en muntlig eller skriftlig kompletteringsuppgift. Aktuell tutor avgör om kompletteringen ska vara muntlig eller skriftlig. Instruktioner för den skriftliga kompletteringen hittar du här. Links to an external site.
  • T1-T4: Deadline för samtliga kompletteringsuppgifter är en vecka före terminsslut. Om samtliga kompletteringsuppgifter ej är inlämnade då erhålls automatiskt betyget U för PBL-SKAG.
  • T1-T4: Kompletteringsuppgifter kan därefter lämnas in vid nästa termins början.

 

Frånvaro vid tematisk gruppuppgift (T2-T3)

Den tematiska gruppuppgiften syftar till att ytterligare förbättra arbetet i PBL-gruppen.

  • Om du inte kan närvara vid tematisk uppgift, ska du meddela din tutor så fort som möjligt.
  • Vid frånvaro från tematisk gruppuppgift ska du lämna in en skriftlig kompletteringsuppgift. Instruktioner för hur den ska skrivas för T2 hittar du här Links to an external site. och för T3 på terminens kursyta i Canvas under PBL.
  • T2-T3: Försenad inlämning av dessa kompletteringsuppgifter tas i beaktande vid den sammanvägda bedömningen av PBL-SKAG.
  • T2-T3: Deadline för samtliga kompletteringsuppgifter är en vecka före terminsslut. Om samtliga kompletteringsuppgifter ej är inlämnade då erhålls automatiskt betyget U för PBL-SKAG.
  • T2-T3: Kompletteringsuppgifter kan därefter lämnas in vid nästa termins början.

 

Kompletteringar efter kursens slut (T1-T4)

  • Skriftliga kompletteringar görs på QPS-sidan för kurstillfället som studenten gick. Om QPS inte användes vid det aktuella kurstillfället ska studenten kontakta ansvariga via kursens funktionsbrevlåda.
  • För komplettering av uteblivet återkopplingssamtal ska studenten kontakta kursens funktionsbrevlåda så tidigt som möjligt på nästa termins början.
  • När studenten har kompletterat alla utstående delar och vill att PBL-SKAG som helhet ska betygssättas av examinator måste studenten anmäla detta via mejl till kursens funktionsbrevlåda. Om underlaget är komplett och på tillräcklig nivå sätts betyget G, i andra fall betyget U.
  • Om studenten behöver komplettera för att göra sig behörig till en kurs så måste underlaget vara komplett fredagen 24 dagar före terminsstart. Därefter går det inte att komplettera för att uppnå förkunskapskraven. Studenten måste då också ha anmält PBL- SKAG för betygssättning.