Information till studenter T1-T4 Reviderad PBL-matris VT25
För att synliggöra studenters progression och utvecklingsmöjligheter när de jobbar grupp samt för att få ett bättre bedömningsunderlag för kursmål kopplade till PBL-arbetet infördes HT23 en PBL-matris. Sedan dess har återkoppling inkommit från både studenter och tutorer, vilket ledde till att en workshop hölls i augusti 2024. Där samlades idéer och synpunkter från PBL-tutorer (T1–T4) och studentrepresentanter. Utifrån detta skapades en arbetsgrupp med målet att uppdatera matrisen inför VT25. Gruppen, bestående av tutorer från samtliga terminer samt en studentrepresentant, har tillsammans tagit fram en ny matris som röstades igenom i PNL. Viktiga förändringar i den nya matrisen inkluderar
- Förenklat språk: Matrisens språk har förenklats för att göra kriterierna tydligare och lättare att förstå.
- Sammanslagning av ledarskap och ordförandeskap: Dessa ligger nu under samma utvecklingsområde, vilket inte bara syftar till rollen som ordförande utan inkluderar bredare ledarskapskompetenser.
- Nytt krav på Nivå 1: För att möta tutorernas önskemål har ett krav införts på att vara påläst inför PBL-B-möten redan från Nivå 1.
- Återinförande av nivåkoppling till kursmål: Matrisens nivåer (1–4) nu tydligt kopplade till kursmålen för respektive termin (T1–T4).
Syftet med PBL-matrisen är att synliggöra och utveckla din aktivitet när du jobbar i grupp. Det är viktigt att du sätter dig in i matrisen och använder den som ett stöd för att utveckla din förmåga att bidra till din PBL grupp. Inför PBL samtalet ska du göra en självskattning. På PBL samtalet ska du och din tutor gå igenom din självskattning och identifiera hur du kan förbättra din aktivitet i PBL-arbetet. Målet är att ge dig konstruktiv feedback för att stötta din fortsatta utveckling.
Efter varje terminshalva kommer din tutor att bedöma vilket nivå du ligger på baserat på din samlade insats, och dessa bedömningar används sedan av examinatorn som underlag för ditt betyg i PBL för terminen.
Arbetsgruppen: Karin Leandersson (Ordförande för arbetsgruppen, Anders Rasmussen (Grundnivåansvarig & tutor T2), T1 examinator, tutor T4), Magnus Hillmann (MedCUL och tutor T1), Saema Ansar (Bitr kursansvarig T3 och tutor T3), Mats Ehinger (tutor T4, upphovsman till ursprunglig reviderad matris-mall), Anders P Håkansson (tutor T4, internationellt PBL-perspektiv), Linda Brolin (Admin) och Kristian Vidovic (Studentrepresentant).