Säkerhet i Zoom

Det är viktigt att zoom möten är säkra både för dig som skapar möten men även när du deltar i möten. För att vara säker på att dina uppgifter är skyddade på bästa sätt, var noga med att alltid logga in med ditt studentkonto inför möten. Det är också viktigt att se till att hålla klienten och appen uppdaterad. 

Säkerhet när du skapar ditt möte

Den som sätter upp möten kan välja att skydda mötet mot intrång på olika sätt. Allra bäst är att sätta upp mötet så att endast de som är inloggade på LU Zoom kan delta i mötet, (klicka i rutan Request autentication to join). Om en lärare satt upp ett sådant möte kommer du inte in utan att ha loggat in först med ditt studentkonto. Det är också möjligt att använda Waiting room eller Passcode på sina möten. Grundinställningen för Waiting room är att de som är inloggade kommer direkt in i mötet medan de som inte loggat in hamnar i väntrummet.

När du själv skapar möten, var noga med att använda någon säkerhetsfunktion och sprid aldrig möteslänkar i öppna forum eller dela med obehöriga. Läs mer här om hur du ställer in rätt inställningar för att skydda dina egna möten. 

 

Säkerhet under ett pågående möte

Det är viktigt att man håller säkra möten för att undvika att obehöriga tar sig in på mötet. Genom att begränsa deltagandet till autentiserade användare, använda sig av lösenord och inte sprida sin möteslänk på osäkra sidor så begränsar man risken att obehöriga deltar på mötet. Som host har du fler behörigheter än som deltagare, och den som är host har bland annat möjlighet att utesluta deltagare. 

Utesluta deltagare 

Är du host på ett möte har du en till funktion i din meny, Security. Genom att klicka på den (1) och sedan välja Remove Participant (2) får du upp deltagarlistan. Från denna kan välja Remove (3) för att kasta ut deltagare från ditt möte. 

Skärmdump som visar funktionen Security placering i den nedre menyn inne i Zoom.  

Stäng av ljudet på deltagare 

Som host har du möjlighet att stänga av ljudet på deltagare i mötet. För att göra detta klickar du på Participants (1) och går antingen till den deltagare som du vill tysta och klickar på Mute (2), eller så går du längst ner på listan och klickar på Mute All (3) för att tysta alla deltagare i mötet. 

Skärmdump som visar vart man stänger av ljudet på deltagare