Om bedömningsmetoder
I omdömesboken kan du välja hur en uppgift ska bedömas: som procent, poäng eller enligt en betygsskala, men det alternativet kommer endast upp om du har möjliggjort för det när du skapade övningen.
- Välj alternativ via menyn till höger i den aktuella övningens kolumn i omdömesboken > Ange omdömen som.
Se nedan om hur du gör bokstavsomdöme valbart, om det inte syns i meny ovan.
Aktivera bokstavsomdöme i omdömesboken
- Dubbelklicka på övningens titel i omdömesboken
- Tryck på knappen Redigera
- Skrolla ned till Visa bedömning som och välj bokstavsomdöme.
- Klicka på Visa omdömesshema och sedan Välj ett annat schema, och specificera den skala som passar bäst för övningen.
Vilken metod är bäst? Se om för- och nackdelar nedan:
Bokstavsomdöme |
|
Fördelar Enkelt att utföra bedömning med hjälp av valbara alternativ i en rullgardin. Intuitivt och lättbegripligt för både bedömare och kursdeltagare: Utmärkt/bra/underkänt säger mer än ett nummer utan sammanhang. |
Nackdelar Ej möjligt att gradera bedömningar inom en kategori, vilket kan försvåra omprövningar i efterhand. . Alla bedömningar inom en klass tilldelas automatiskt det högsta procentvärdet inom den aktuella klassen. |
Poäng |
|
Fördelar Obegränsat antal nivåer: poängantal kan anges med 2 decimalers noggrannhet. Underlättar för omprövningar i efterhand. Lätt att koppla på en bedömningsmatris och lärandemål där olika egenskaper/lärandemål är definierade med olika poängnivåer. |
Nackdelar Bedömare måste vara medvetna om vad poängen betyder. Hur många poäng krävs för godkänt? Svårt för studenterna att tolka bedömning i form av en siffra tagen ur sitt sammanhang. |
Bedömning som procent (%) |
|
Fördelar Obegränsat antal nivåer (poängantal kan anges med 2 decimalers noggrannhet. Underlättar för omprövningar i efterhand. Vanligt förekommende vid Universitet i andra länder, vilket gör det lätt för många Internationella studenter att tolka bedömningen. |
Nackdelar Bedömare måste kunna relatera procent till kursens bedömningsskala. Hur många procent krävs för godkänt? Svårt för studenterna att tolka bedömning i form av en siffra tagen ur sitt sammanhang. |
Sammanfattningsvis kan man säga att var och en metoderna har sina för- och nackdelar, och vilken metod som passar bäst beror främst på uppgiftens egenskaper, vad som förväntas av studenterna och vilken form och omfattning av återkoppling som förväntas av de lärare som ska utföra bedömningen.
Betygsskalor är intuitiva och enkla system. Både lärare och studenter kan relatera till bokstäverna utan närmare förklaring. Vid korta och enklare arbeten är detta ett smidigt system, särskilt om man använder samma omdömeschema som det som används för att beräkna omdöme på kursnivå.
Poängsystemet kan upplevas som svårtolkat för både lärare och kursdeltagare utan en tillhörande bedömningsmatris med tygliga lärandemål. Att etablera en sådan kräver en del förarbete av kurschefen, men kan underlättar vid bedömningen och tydliggör för studenterna om vad som förväntas av dem redan när uppgiften publiceras.
Procentvärdet kan sägas ligga någonstans mitt emellan betygsskalor och poängsystem. Det upplevs ofta som intuitivt lättare att relatera till för både bedömare och kursdeltagare, men det är viktigt att tydliggöra hur procentvärdena relaterar till de förväntade kraven.