Whiteboard -Skriv på tavlan via Zoom
För den som är van vid att föreläsa framför tavlan med penna i hand, så finns det olika lösningar som fungerar tillsammans med Zoom. Främst kan man använda sig av funktionen "Whiteboard".
-
Starta "Whiteboard"
Du hittar funktionen "Whiteboard" i menyraden inne i ditt Zoom-möte.
1. Klicka på knappen "Whiteboard".
-
2. Välj det alternativ du önskar. Du kan välja att skapa en ny eller ta upp en befintlig whiteboard som du skapat tidigare eller någon har delat med dig.
3. För att skapa en ny klicka på knappen "New", välj om deltagare ska kunna editera eller om de endast ska se Whiteboarden och klicka på "Create".
-
Ytterligare inställningar för skapande och delning av Whiteboard i mötet.
Du kan göra dina egna standardinställningar för Whiteboards. Detta görs görs på https://lu-se.zoom.us/
Links to an external site. under "Settings" och "Whiteboard"
Dessa inställningar kommer då upp som förinställda när du skapar en ny Whiteboard i ditt möte.
Vill du skapa en Whiteboard med andra inställningar kan du enkelt gå in och ändra det när du skapar en ny Whiteboard.
Du gör det genom att klicka på den lilla pilen bredvid Whiteboards i menyraden i ditt Zoom möte och klicka i de inställningar du önskar använda för just den här Whiteboarden.
Spara, dela eller ta bort din Whiteboard.
Under "inställningar" ikonen med 3 parallella linjer nedan hittar du olika inställningar för din Whiteboard.
(Funktionen att dela sin Whiteboard med andra utanför ett möte (cloud sharing) ingår inte i LU-Zooms licens)
Rita, skriva och redigera
I menyraden hittar du olika funktioner i din Whiteboard
Hantera objekt i din Whiteboard
Du kan kopiera, duplicera, ta bort ett objekt som exempelvis textruta och "sticky note" genom att klicka på knappen med 3 prickar i menyraden.
Fler funktioner i din Whiteboard
Lazer - laserpekare
Denna knapp erbjuder olika funktioner som du kan aktivera för att göra det lättare för deltagarna att uppmärksamma sådant som du visar på skärmen.
Timer
För att ställa in en timer klickar du på "tiduret" Ställ in tiden och klicka bort fönstret, nu ser du tiden istället för symbolen för tiduret.
Pages - Lägg till fler sidor
Du kan lägga till sidor genom att klicka på ikonen och "Add Page".
För att ta bort sidor, döpa om kopiera mm. klickar du på de 3 prickarna på den sida du vill ta bort eller editera.
Kommentarer - Lägga till kommentarer
Klicka på knappen för kommentarer för att få upp kommentars fältet.
Presentera din Whiteboard i mötet
Det finns två olika läge att presentera din Whiteboard, Present och Collaborate.
Present används i större möte där deltagarna inte ska kunna editera exempelvis vid föreläsningar.
Collaborate används i möte där deltagarna ska samverka och kunna editera.
För att dela i läget Present:
1. välj Presenting när du öppnar din Whiteboard
2. Klicka på pilen bredvid ögat och välj om deltagarna ska få välja att följa din presentation eller om det är obligatoriskt.
När valet är gjort klickar du på ögat och begär att alla följer din presentation "all eyes on me" och klicka på "Present"
Om deltagarna själv ska kunna välja om de ska följa din presentation eller inte gör du följande val istället:
1. Request follow me"
2." Invite all to follow me" deltagana får då upp en inbjudan där de kan välja om de vill följa din presentation eller inte.
-
-
Har du frågor kring Zoom? Läs om olika former av stöd på vår supportsida.