Skapa ett Teams-möte i Canvas

Teams finns integrerat i Canvas och som personal på kursen skapar du enkelt upp ett möte som dina studenter kan delta i.

Skapa en sida som du kan länka till konferensen från. Inne på sidan väljer du den blå pilsymbolen, därefter klickar du på Microsoft Teams Meetings.

välj teams.png

Du kommer nu få ett välkomstmeddelande från Microsoft Teams. Klicka på Sign In, i vissa fall kommer du ombes att logga in, i så gör du det med ditt Lucat id. Lägg även till suffixet @lu.se (ex. abc-123@lu.se)

microsoft teams.png

 

Nästa steg blir att godkänna att ett möte skapas. Välj Create Meeting Link.

Skapa möte.png

Välj namn på mötet och ange vilken tid det ska hållas.

New meeting.png

 

Du har nu skapat ett möte för samtliga på kursen. Den sida du har lagt mötet på ser nu ut enligt följande.

möte skapat

 

Spara sidan, tänk dock på att detta möte inte automatiskt kommer att hamna i Canvas kurskalender. Ett förslag för att få den att synas är exemepelvis att kryss i Add to Students to-do.

todo

 

Detta resulterar i följande kalenderhändelse. Nu är både du och dina studenter redo för Teams möte.

kalenderhändelse