Roller i webinar

Rollerna skiljer sig något från det vi är vana vid i vanliga Zoom-möten genom att panelister tillkommer och deltagarna blir åhörare.
Åhörarna kan i stort sett inte göra annat än att lyssna och ställa frågor via Q&A - de har inte tillgång till kamera och mikrofon och kan alltså inte råka klicka på fel knapp.

Värd
Den som skapar webinar får rollen Värd.
Som värd kan du utöver att styra webinariet också göra ändringar i inställningarna.

Alternativ värd
När du skapar ett webinar kan du lägga till alternativa värdar. Det går även att lägga till i efterhand.
Alternativa värdar har samma befogenheter som en värd i webinariet men kan inte ändra i inställningarna.

Panelist
En panelist kan använda kamera, mikrofon och dela skärm.
Panelister lägger du till genom att bjuda in dem i förväg eller ändra deras roll i sittande webinar.

Bjuda in i förväg:
Skapa ditt webinar och spara.
Gå in på fliken Inbjudningar 
Klicka på Redigera och lägg till panelistens namn och e-postadress. Är det många panelister som ska bjudas in kan du importera dem från CSV.

Bjuda in under pågående webinar:
Klicka på Deltagare
Klicka på ... efter deltagarens namn
Välj Befodra till panelist, deltagaren behöver godkänna befodran till panelist.