Håll möte i ditt virtuella kontor

I Zoom får du tillgång till ett eget virtuellt rum, en adress som du kan namnge. Man kan säga att schemalagda rum och detta personliga rum förhåller sig till varandra som bokade undervisningslokaler och ditt eget kontor. Denna guide beskriver hur du:

  • Personifierar möteslänken till ditt personliga mötesrum.
  • Anpassar för säkerhet och behov.
  • Bjuder in deltagare och startar mötet.

Personifiera möteslänken till ditt personliga mötesrum

Du kan anpassa länken till ditt mötesrum, så att den blir mer personlig och lättare att komma ihåg för att dela med andra.

Logga in på https://lu-se.zoom.us/ och gå till "Profile" i din vänsternavigering:

1. I avdelningen "Meeting" lite längre ned på sidan hittar du "Personal Meeting ID", ett unikt nummer för ditt personliga mötesrum.

2. Detta nummer återfinns även i "Personal Link", som är webbadressen/länken till ditt personliga mötesrum.

3. Ändra denna personliga länk genom att klicka på "Customize", och här kan du anpassa din länk med ett eget namn.

-

Observera att din personliga länk måste innehålla minst 5 och max 40 tecken och måste börja med en bokstav. Den kan bara innehålla bokstäver, siffror och punkter. Din personliga länk måste också vara unik - den kan alltså inte vara upptagen av en annan Zoom-användare. 


Inställningar för säkerhet och behov 

Du kan anpassa inställningarna för ditt personliga mötesrum precis som du gör för schemalagda möten. För att komma åt inställningarna gör du så här: 

1. Gå till "Meetings" i vänsternavigeringen.

2. Välj fliken "Personal Room".

-

Klicka därefter på knappen "Edit" längst ner på sidan, så kommer inställningssidan att öppnas.

-

Eftersom detta är en personlig länk som du kan vilja dela med andra ofta, kanske t.o.m. dela den publikt, så är det bra om deltagare inte kan gå rakt in i mötet. Som ett minimum rekommenderar vi att du slår på säkerhetsfunktionen "Waiting Room", och eventuellt också kryssar för "Require authentication to join" eller "Passcode", som du hittar i avdelningen "Security"Du kan läsa mer om dessa säkerhetsfunktioner på sidan Säkerhetsfunktioner - en översikt.

  • Funktionen "Waiting Room" gör det möjligt för dig som värd och ägare av det virtuella rummet att bestämma när deltagare kan gå in. Se Zooms egen film om waiting room här. 
  • Om du kryssar i "Require authentication to join" behöver dina deltagare vara inloggade för att få delta i mötet. Om du enbart har deltagare från Lunds universitet väljer du "LU employees and students".
  • Har du externa deltagare (deltagare som inte är anställda eller studenter vid Lunds universitet) rekommenderas att du istället använder funktionen "Passcode".

En funktion som vi avråder från att använda är "Allow participants to join anytime". Om denna funktion är aktiverad kan vem som helst med länken gå in i ditt mötesrum när som helst. Detta är jämförbart med att ditt kontor är öppet för vem som helst när som helst. Denna funktion återfinns i avdelningen "Options" på inställningssidan.

-

Om du väljer att använda väntrum för ditt personliga mötesrum, kommer anställda och studenter vid LU - som har loggat in korrekt - att gå förbi väntrummet direkt in i mötet om du inte ändrar detta förval i dina personliga inställningar.


Bjud in deltagare och starta ditt möte 

För att bjuda in deltagare delar du helt enkelt din personliga länk (https://lu-se.zoom.us/my/dittnamn) med de som ska delta i ditt möte.

Du kan ställa in så att det är ditt personliga mötesrum som startar upp om du använder snabbfunktionen "Host a meeting" i övre högra hörnet när du loggat in på https://lu-se.zoom.us

-

För att göra denna inställning loggar du in på https://lu-se.zoom.us och väljer därefter: 

1. "Profile" i vänsternavigeringen.

2. Scrolla ned till avdelningen "Meeting" och klicka på "Edit" vid "Personal Meeting ID".

3. Kryssa i "Use this ID for instant meetings"/"Use Personal Meeting ID for instant meetings". 

Du får en bock när du är klar.

-

Nästa gång du snabbstartar ett möte är det ditt personliga mötesrum som öppnas. Detta är enkelt att kontrollera. Starta först ditt möte genom "Host a meeting". I mötesfönstret som öppnas kan du klicka på den gröna sköld-symbolen i det övre vänstra hörnet, och i rutan som dyker upp ser du att det är ditt personliga mötesrum som är igång. 

-

Har du frågor kring Zoom? Läs om olika former av stöd på vår supportsida.