Projektförslag Mossagården
Vi söker kandidater till LIA 2 plus examensarbete till verksamhetsområde 1-5 samt examensarbete till uppskalningsprojektet och LIA 2 till utställningen på NOFF 2022.
LIA2 och examensarbetet kan komma att mynna ut i en verksamhetsledartjänst. Rollen för denna tänker vi behöver en självgående, strukturerad, kommunikativ och ödmjuk intraprenör med skaparlust och med ett stort intresse för sitt område. Här kan man driva egna projekt samt har en förståelse för ekonomi och försäljningscykeln och i kombination med ovanstående finns ett intresse för hållbarhetstänk, gärna med kunskap inom ekologi och ekosystemstjänster.
Det finns längre beskrivningar som sänds över vid intresse. Här följer korta sammanfattningar:
1. PROJEKT LADAN. Utvecklande av en miljövänlig mötesplats med hampacafé och hampabutik med möjlighet till sensoriska måltidsupplevelser och olika mathantverk för här- eller när distribution. Verksamheten kan knytas till inne i hampaladan samt till måltidsupplevelser i den omgivande naturen. Målgrupp är privatpersoner och konferensgäster (företag). Fokus kan med fördel ligga på den levande kosten. Det planeras att erbjudas café och utomhusmatlagning samt gästkockrestaurang vid olika tillfällen.
2. Det finns olika skogar, våtmarker och ängar – samt 1800-talsgården - som kan erbjuda olika teatervärldar och kulturella samt lärande inslag. Det kulturella och lärande utbudet är tänkt att styras via en digital plattform och via denna kan samhällsentreprenörer 365 dagar om året logga in och hemifrån aktivera sitt utbud till allmänheten. Scener, platåer och vindskydd kan byggas lite vart som inne i skogarna och på ängarna. Möjligheterna är stora för olika kulturella och lärande inslag som ger minnen för livet och naturen bjuder upp till dans på denna plats. Område två är en vidareutveckling av musik- och upplevelsefestivalen Mossagårdsfestivalen som ägt rum sedan 2008. Målgrupp är barnfamiljer och ungdomar.
3. Ända sedan 2003, när hampan åter blev laglig att odla i Sverige, har hampaodlare kämpat med lönsamheten. Mossagården är en av dem som odlat hampa under en längre tid och breddat vägen för marknaden. Men det som också är viktigt för Mossagården – parallellt med att majoriteten börjar ser till hampans många positiva egenskaper som livsmedel och proteinkälla – är att det är den ekologiska hampan – med stort fokus på jordhälsan - som tar marknads-andelar. Mossagården är nästintill ensamma med detta synsätt och andra uppkommande aktörer drivs av mer kommersiella intressen, som det verkar i alla fall. Här kan vi skapa skillnad genom att lansera välsmakande hampaprodukter som exempelvis lockar konsumentens intresse med storytelling och vacker, genuin gårdsnära produktdesign. Målgrupp är proteinskiftets tre huvudgrupper: 1. Människor som inte vill att djur planerat ska dö för deras skull 2. Människor som vill göra gott för klimatet 3. Människor som vill stödja för sin egen hälsoresa.
För område tre finns en verksamhetsledare men det finns kompletterande möjligheter till produktutvecklande och fortsatt ”produktägande” inom verksamhetsområdet exempelvis:
- Köttanaloger i form av hampaköttprodukter
- Mejeriprodukter i form av exempelvis yoghurt, ost, smör och delikatessprodukter.
- Hampaglass
Redan påbörjat via verksamhetsledaren:
- Hampamjölk
- Hampafröet som rå råvara samt rostad och skalad
4. Inom detta verksamhetsområde fokuserar vi på bördiga jordar via egenproduktion av fermenterad näring med återförsäljningsavtal, uppstartade av biokolstillverkning samt förädling av hampastammen. Kring uppbyggnad av fermentationsanläggning samt återförsäljningsavtal är upplägget ute på remiss med tilltänkt partner. Kring biokolstillverkning är projektet i sin linda, men ett gediget projekt drivs inom kommunerna omkring oss - https://biokol.org/ - och Klimatklivet stödjer insatser som fokuserar på biokol. Även kring hampastammen är projektet i sin linda men det finns möjligheter att samarbeta med exempelvis Litauen - www.naturalfiber.eu/en - eller Hemptrain - https://www.youtube.com/watch?v=86w0NIs0SnE. Ett stort lager av skördad hampastam finns. Målgrupp: Detta område kan inrikta sig till både andra lantbrukare som till privatpersoner (nummer 5 nedan).
5. Vår egen e-handel har varit i gång i sin nuvarande form sedan 2004 och gårdsbutiken och prenumerationstjänsten på frukt och grönsaker som e-handeln lutar sig mot har varit igång sedan 1998. Vi har en stor kundbas och fanclub och potentialen är stor att utveckla detta verksamhetsområde - som idag också utgör Mossagårdens basverksamhet. Men i samband med att den nya digitala lösningen dragit ut på tiden har vi avvaktat med att lyfta detta område, detta då en utvecklad digitalisering behövs för att området ska nå sina mål. Den nya digitala plattformen har en leverantörsinloggning så att varje enskild producent kan använda vår plattform samtidigt som kunden får alla varor på ett och samma ställe. Målgrupp: Konsumenter som söker sig efter ekologisk mat.
Uppskalningsprojekt inom Region Skåne:
Ett projekt för fortsatt utveckling av hur hampan kan förädlas på bästa sätt genom bland annat titta på restflöden och bättre kartläggning av att säkra tillgången på hampa, inom kategorierna hållbarhet och beredskap. Projektet innefattar att skapa en affärsmodell med sk. business case såsom investeringsbehov och lönsamhetskalkyler för större samarbetspartners och kunder. Detta kommer att skapa bättre förutsättningar för att bygga ett hampacentrum som blir ett testcentrum parallellt med att en produktion av hampaprodukter. Projektering leder till att vi kan lagra in skördar, med tork och rensning, och även ställa in maskiner och ha grönsakslager.
Utställning på Nordic Organic Food Fair 2022:
Att vara med på en mässa kan kännas sprudlande – men hur sprudlande det blir beror mycket på vilken insats man gör inför, under och efter mässan. Mossagården tänker sig att deltagandet i mässan i år ska räknas som PR-kanal för gårdens fortsatta expansion och därav har entrémontern bokats. Detta ger mer goodwill och synlighet men möjlighet till dialog med besökare minskar. Och i år är det mycket synlighet som vi satsar på. Någon som vill hjälpa oss att göra Mossagårdens mässdeltagandet 2022 en riktigt minnesvärd upplevelse?
Sammanfattning:
Kulturarvet Mossagården består av en kringbyggd skånelänga uppbyggd på sin plats ca 1811 och med två intilliggande lantarbetarbostäder från samma sekelskifte. De biologiska mångfalsvärdena är höga med rik och omfattande variation i landskapet. Att naturvärdena är höga är något vi värnar om och vill ytterligare hjälpa och stödja vidare artetableringar och gynna beståndsökning av viktiga pollinerare och nyttoinsekter.
Fastigheten omfattar 60 hektar inom det planerade biosfärområdet Vombsjösänkan, varav cirka hälften är åkermark, cirka 10 hektar skog och 10 hektar betesmark samt två anlagda vårmarksdammar. Gårdens betesmarker underhålls med hjälp av betande lantrasdjur som är genbanksklassade; värmländska skogsfår och göingegetter. Hela gården är ekologisk och ansluten till KRAV sedan 1989. Här finns även en gårdsbutik samt ett sommarcafé. Sommartid anordnas Mossagårdsfestivalen, en naturorienterad musik- och upplevelsefestival med ekologisk odling och hållbarhet som ledande koncept. Dessutom levereras ekologiska grönsaker från gården och andra ekologiska lantbruk i Skåne till många kunder i närområdet.
Ebba-Maria Olson står som ägare till Mossagården sedan 2005 och hon är andra generationen att driva gården i en ekologisk anda. På Mossagården arbetas just nu med ”Projekt Ladan”. Här skapas en miljövänlig mötesplats med möjlighet till produktförädling, events, café, matservering, föreläsningar, butik, workshops, yoga, konferens och naturupplevelser. För produktförädlingen står hampan som viktigaste råvara, en kulturväxt som förutom att kunna producera ett näringsrikt frö dessutom samlar mycket koldioxid, verkar som en kolsända i jorden i kombination med ekologisk odling, utgör en viktig pollineringsväxt samt kan ge månganvändbara fibrer och vedämnen för vidare förädling. ”Projekt Ladan” är en viktig del av företagets vision om att bli ett ekoturismcentrum med tydlig gårdsförankring och där områden som ekologisk- och social hållbarhet är ledord i kombination med en blivande kursverksamhet och ett rikt gårdsbaserat kulturutbud. Detta i hand i hand med naturen omkring gården.
Fyra organisationer verkar på gården.
Mossagården Eko AB, 556670-4184
Mossagården Event AB, 556851-5398
Mossagårdens natur- och hampastiftelse, 802481-4918
Ideella föreningen ekobonden.se, 802430-6857
Mossagården står nu inför nästa steg i sin utveckling – och gärna tillsammans med DIG!
Hjärtligt välkommen med din ansökan!
Uppdaterat: Nina Reistad | 2023-09-21