Biologisk mångfald på skolgårdar: Inventeringars bidrag till forskning, utbildning och barns upplevelse av natur

Kontakt: Anna Persson (CEC), anna.persson@cec.lu.se, Maria von Post, Biologiska institutionen, maria.von_post@biol.lu.se

 

Projektförslag

Biologisk mångfald på skolgårdar

  • Vilken biologisk mångfald (naturtyp, växter, insekter, småkryp och fåglar) finns representerad på skolgårdar i några Skånska kommuner? Hur mycket varierar tillgång till biologisk mångfald för barn på olika skolor i Lund/Skåne?
  • Kan framtagna standardiserade inventeringar som genomförs av skolbarn, inom deras pedagogiska läroplan, även användas i forskningssyfte?

Metoder: Inventeringar i fält av olika organismgrupper, enligt befintliga protokoll från Natural Nations. Inventeringar sker ungefär från slutet av april till mitten av maj månad.

Möjligheter finns även att vinkla ovanstående syfte, lägga till eller skapa vidareutvecklingar av förslaget inom miljöpsykologi och barns lek och tillsammans med LTH och SLU.

 

Inventeringar av biologisk mångfald som del av grundskolans utbildning

  • Hur upplever lärarna att det fungerar?
  • Vilken roll får inventeringen i undervisningen och i relation till kursplanen?
  • Hur uppfattar läraren att protokollet fungerar?
  • Vilka uttryck för lärande ses? (engagagemang/kunskapsinnehåll osv) är lektionerna förknippade med?

Metoder: Intervjuer med lärare, observation på skolgård under inventering och vid lektion i klassrum.

 

Barns naturmöten vid inventering av biologisk mångfald på skolgården

  • Hur relaterar barnen till uppgiften, platsen och naturen under inventeringen?
  • Hur uttrycker barnen sin relation till naturen på skolgården (efter inventeringen)?   
  • Vad uppfattar barnen av den biologiska mångfald som finns?

Metoder: Passiv - deltagande observation med etnografiska anteckningar under inventering på skolgården och i klassrummet. Barnen tecknar och berättar vad de såg av djur och natur under inventeringen. Protokoll för utvärdering av ekologisk läskunnighet före och efter? Samarbetsprojekt med lärare som medverkar vid lektionerna.

 

Kan interventionen främja ”nature relatedness” och miljövänlig attityd?

Metoder: enkätundersökning (om det kan gå genom skolan/klassen)

 

Barnens lek och samspel i biologiskt rik respektive fattig skolgårdsmiljö

  • Antagande: Barns lek är mer inkluderande, utforskande, varierad (fler lektyper) och innehåller mer fantasi och så kallad ”bioplay” i partier av skolgården/på skolgårdar med större biologisk mångfald.

Metoder: Observationer sk ”behavior mapping” med protokoll av barnens aktivitet på en/flera skolgårdar.

 

Uppdaterat: Nina Reistad  |  2022-07-07