Planera läraktiviteter
Vilka typer av aktiviteter är givande för din kurs?
Laurillard (2012) presenterar ett antal lärandeaktiviteter som byggstenar i sitt koncept för Teaching as a Design Science (Länkar till en externa sida) Links to an external site. . Dessa används och utvecklas i ABC-metoden (Länkar till en externa sida) med arbetssätt samt digitala verktyg i relation till lärandaktiviteterna. Här presenteras Laurillards lärandeaktiviteter med förslag på hur de kan genomföras med verktyg och objekt i Canvas.
Inhämta kunskap
Studenter kan inhämta kunskap via föreläsningar, genom att läsa litteratur, lyssna på podcast, genomgångar och demonstrationer på campus eller i digitalt format.
-
- Text (Som denna. Finns som Sida och i anslutning till Uppgift, Quiz, Diskussionsforum m.fl.)
- Uppladdad fil (t.ex. PDF)
- Uppladdad/Inbäddad media
- Webblänk
Samarbeta
Studenter lär sig via samarbeten, gemensamma övningar och diskussioner. Studenternas kunskap utvecklas genom ett utforskande arbetssätt. Resultatet redovisas i ett gemensamt grupparbete.
-
- Grupper/Gruppuppgifter/Gruppdiskussioner
- Kamratrespons-uppgifter
- Kommentarer till inlämnade uppgifter
- Samarbetsdokument (kräver att lärosätet tillåter integrationen med molntjänster som t.ex. Google Drive eller Microsoft 365)
Diskutera
I en diskussion uppmuntras studenten att själv formulera sina idéer och frågor, och kritiskt tänkande utvecklas. Studenten argumenterar, utmanar och ger respons på andra studenters och/eller lärares idéer och frågor.
-
- Chatt
- Anslag med kommentarsfunktionen aktiverad
- Diskussionsforum
- Kamratrespons-uppgift
- Grupper (diskussionsforum)
Utforska
Lärandet sker genom att studenten undersöker, utforskar, jämför och kritiserar texter och andra resurser vilka speglar olika begrepp, modeller och tankesätt.
-
- Uppgifter (Individuell, Kamratrespons, Diskussionsforum)
- Quiz
Tillämpa och praktisera
När studenten tillämpar och praktiserar sin kunskap, tränas förmågan att ta sig an olika uppgifter och att utifrån feedback förbättra sin prestation. Feedback kommer från studiekamrater, lärare, via självreflektion eller via aktiviteten i sig själv.
-
- Uppgifter
- Grupper (gruppuppgift)
- Diskussionforum
Skapa
Den kunskap studenten tillägnat sig bekräftas och befästs genom studentens eget skapande. Studenten motiveras att formulera och uttrycka sin nuvarande begreppsmässiga förståelse och att visa hur den praktiskt kan tillämpas.
-
- Uppgift. Inlämning av media, webbresurs, text etc.
- Gruppuppgift. Media, webbresurs, text etc.
Saknas det något? Har du idéer eller frågor? Kontakta oss gärna på digital@education.lu.se