Kursdesign, Överskådlighet och Närvaro

En kursdesign på Canvas påverkas av kursens ämne (t.ex. om det är praktiskt eller teoretiskt), om kursen ges på campus eller nätbaserat etc. Canvas är ett flexibelt verktyg och du behöver bestämma en design och strategi för vad som är bäst för din kurs och innehåll. Här följer en liten introduktion till mer djupgående material som du hittar senare i kursen.

Kursdesign

Bestäm om du ska basera ditt innehåll på Moduler eller på sammanlänkade Sidor. Du läser om dessa här på efterföljande sidor. Fördelen med att använda Moduler är att studenten kan stega sig igenom modulernas innehåll genom Nästa och Föregående istället för att ständigt behöva återgå till en Sida med länkar.

Städa i kursmenyn. Visa inte fler menydelar än vad kursen använder. Kanske räcker det med Startsida, Anslag och Moduler?


Överskådlighet

Utnyttja de textfält som Canvas erbjuder i anslutning till de allra flesta funktioner. Var frikostig med metatext - vad lärobjektet är för något, vilket sammanhang det kommer in i etc. Besvara, åt studenten, de didaktiska frågorna: Vad, Varför, Hur? Observera att du kan bädda in media i textfälten, så ge gärna dina instruktioner en personlig touch t.ex. genom en video!

Ge en karta till kursens innehåll med hjälp av att använda Moduler eller genom en innehållsförteckning på en Sida.


Närvaro

Termen är hämtad från ramverket Community of Inquiry Links to an external site. (t.ex. Garrison, 2017) som lyfter betydelsen av den kognitiva närvaron, den sociala närvaron och lärarnärvaron. Community of Inquiry avser möjligheten för, och viljan hos studenten att engagera sig i utbildningen och sitt lärande, men också hur din pedagogiska tanke är närvarande i kursupplägg, lärmoment etc.

Utnyttja även här de textfält som Canvas erbjuder för att uppmuntra till studentens närvaro och engagemang. Detta kan innebära att du behöver vägleda de studerande i en kultur och retorik kring kursen i hur man tex diskuterar och kritiserar. Vissa kan behöva öva på detta - både tekniken och retoriken, så fundera på att tex ha en inledande ”ofarlig” diskussion på diskussionsforum innan den verkliga diskussionsuppgiften. Salmon (2011) betonar Links to an external site. vikten av att introducera tekniken innan studenten förväntas prestera något med hjälp av den.


Saknas det något? Har du idéer eller frågor? Kontakta oss gärna på digital@education.lu.se