Introduktion: Låt studenterna jobba i grupp

Det finns mycket positivt med att lösa uppgifter i grupp. Här ges studenter möjlighet att diskutera och lösa uppgifter tillsammans med andra studenter, som har andra erfarenheter, förmågor och kunskaper som kan bidra till lärandet.

Som beskrevs på sidan om Kollaborativt lärande är grupparbete en viktig del i lärandet och något som behöver ges rätt förutsättningar för att fungera, t ex kan det vara bra att skapa ett gruppkontrakt.

 

Gruppsammansättning

I Canvas kan du skapa grupper med automatik eller manuellt. Du kan även skapa grupper med självanmälan. Hur man sätter ihop grupperna är viktigt att tänka på, eftersom flera studier visar att många studenter upplever det jobbigt när de själva ska skapa grupper. De kan uppleva att de hamnar utanför eller alltid i gruppen med dem som inte blev valda. Som lärare kan du underlätta genom att du skapar grupperna.

Vid ett pedagogiskt samtal på Karlstads universitet lyftes problematiken kring att lärare som låter studenter själva dela in sig i studiegrupper. I denna film berättar Cristoffer Forssander, universitetspräst, Annelie Berglind, hälsopedagog och Fredrik Olsson, studie- och karriärvägledare, vad de får höra i sin kontakt med studenterna.

 

Funktioner för grupparbete i Canvas

Funktionerna för grupparbete är arbetsbesparande för dig som lärare. S å snart studenterna är medlemmar i en grupp får de tillgång till egen diskussion, fildelning och samarbetsfunktioner. Du slipper krångel med mappar och behörigheter.

Benämning av grupp

Tänk på att välja ett tydligt namn när du skapar  grupperna, t ex att namnet beskriver vad grupparbetet handlar om; Kemiredovisning grupp 1, det kommer att underlätta för dina studenter att hitta rätt grupprum.

 

Länktips


Saknas det något? Har du idéer eller frågor? Kontakta oss gärna på digital@education.lu.se