Intro till uppgifter & bedömning

Formativ eller summativ bedömning?

Under kursens gång kan uppgifter eller aktiviteter användas som del i lärandet, vilket brukar kallas formativ bedömning eller bedömning för lärande. Syftet är dels att få underlag att guida och korrigera kursdeltagare i deras lärande, dels att hjälpa läraren att utveckla sin undervisning.

Uppgifter och aktiviteter kan också användas för att få underlag för slutgiltig bedömning, dvs summativ bedömning.

Bedömningsverktyg i Canvas

Dessa verktyg i Canvas är skapade för att stödja arbetet med formativ och summativ bedömning:

  • Uppgift - Inlämning till lärare
  • Diskussion - Inlämning till alla i kursen
  • Quiz - Test eller självtest som kan lämnas in till lärare

Tentamensformer

Canvas är inte i första hand för salstentamen eller låsning. Ofta finns andra system som är bättre anpassade för salstentamen och liknande. Lagen om offentliga handlingar innebär också att inlämnade tentamenssvar ska kunna lämnas ut, vilket är svårt, men möjligt om Classic Quiz används (utskrift/pdf går att göra med Safari på Mac) och mycket svårt om New Quizzes används (endast skärmdump fungerar).

Nedlåsning eller övervakning finns inte inbyggt i Canvas.

 


Saknas det något? Har du idéer eller frågor? Kontakta oss gärna på digital@education.lu.se