Inlämningsuppgift – så bedömer du den
Bedömningsverktyget i Canvas heter SpeedGrader. Du kan nå SpeedGrader på flera olika vis - direkt från uppgiften, från länkar som visar att det finns arbeten att bedöma eller från bedömningsöversikten.
OBS! I filmen säger jag att jag klickar där det står "betyg" för att komma till listan. I den nuvarande översättningen av Canvas står det Omdömen istället.
Finns det inlämnade arbeten? En snabb överblick
Så snart du kommer in på Canvas ser du om det finns arbeten att bedöma i någon av de kurser där du är lärare. Om du går in på en kurs syns motsvarande information, men endast det som berör just den kursen.
Vem har lämnat in? En detaljerad vy med bra funktioner.
Klicka på kursmenyns Omdömen för att komma in i kursens bedömningsöversikt. Här får du en lista över alla studenter i kursen och ser vem som lämnat in vilken uppgift.
- Du kan visa omdömesboken filtrerad på t ex modul eller studentgrupp om du använder funktionen "Tillämpa filter" och den valruta som finns här. (Har ersatt funktionen "Visa" i bilden ovan.)
- Du kan ställa in t ex omdömespolicy för hela kursen på kugghjulet. Inställningen gäller alla bedömningobjekt som skapas efter inställningen. Även publiceringspolicy för kursen ställs in här. Se punkt 9 nedan.
- Du ser vilka som lämnat in men inte bedömts ännu. Det kan också vara från en quiz där vissa svar behöver bedömas.
- Om ditt lärosäte har plagiatkontroll, t ex Urkund, kan rapporten visas som färgade flaggor. Blå flagga indikerar låga likhetspoäng. Röd indikerar höga.
- En bedömd uppgift visar bedömning enligt den bedömningsskala som uppgiften är inställd på. Om du inte behöver titta på något som lämnats in kan du klicka för att göra bedömning direkt här!
- För muspekaren över kolumnens rubrik så ser du tre prickar. Klicka på dem för att hitta flera användbara funktioner:
- SpeedGrader är gransknings- och responsfunktionen där du kan se, kommentera och bedöma det som lämnats in.
- Meddela studenter som… låter dig skicka meddelanden till studenter efter vissa kriterier. Exempelvis meddela studenter som inte lämnat in, som inte fått sin bedömning ännu eller som fått ett visst resultat.
- Om alla är bedömda ser du det här! Om det finns några som inte är bedömda ser du det också här. Titta också på sidan om hur du kan styra publicering av bedömning för studenter (visa/dölj) innan du påbörjar din bedömning.
- Under Policy för omdömespublicering kan du t ex ställa in uppgiften så att publicering inte görs automatiskt för den enskilda uppgiften. Vid manuell publicering bestämmer du som lärare när bedömningen ska publiceras för kursdeltagarna.
SpeedGrader – bedömningsverktyget i Canvas
- Här hittar du verktyg för att markera och kommentera i texten. Verktygen är endast tillgängliga ifall det är en fil som har lämnats in.
- Här kan du ladda ned filen med dina kommentarer. Endast tillgängligt ifall det är en fil som har lämnats in.
- Här kan du ladda ned arbetet i original – alltså utan kommentarer.
- Här lägger du in bedömningen. Den här rutan kan se olika ut beroende på hur du valt att bedömningen ska visas. I det här fallet är det bokstavsbedömning med U/G som är valt och då går det att skriva en av de bokstäverna eller motsvarande siffra (0 för U, 1 för G).
- Här skriver du en kommentar till studenten. Studenterna kan bara se sina egna kommentarer. Klicka på Lämna in för att skicka din kommentar.
- Du kan spela in en ljudkommentar, en videokommentar eller bifoga en fil med kommentarer. Klicka på Lämna in för att skicka din kommentar.
- Med pilarna kan du gå till nästa student eller välja en annan student.
- Med symbolen högst upp till vänster går du tillbaka till bedömningsöversikten.
Poäng och visning av bedömning hänger ihop
Poängvärdet för en uppgift anger hur Canvas ska värdera om en student har högsta resultat på uppgiften. Om du inte kommer att använda den sammanräkningen spelar det inte speciellt stor roll vilket poängvärde uppgifterna har. Det kan dock se lite konstigt ut för studenterna om uppgifter är värda noll poäng så vi föreslår att du som lägst sätter poängvärdet 1.
Om du väljer att visa bedömning som bokstavsomdöme upptäcker du snabbt att det är praktiskt med poäng som motsvarar en viss bedömning. Då kan du skriva en siffra i bedömningsrutan, klicka utanför rutan och vips tolkar Canvas siffran som rätt bedömning.
Så här kan du tänka när du konstruerar uppgifter för att det ska bli praktiskt i bedömningen
Uppgiften har en godkänd nivå (klar/inte klar alt. G/U) |
Uppgiften har två godkända nivåer (VG/ G/U) |
Uppgiften ska bedömas i flera nivåer |
Sätt uppgiftsvärde 1 |
Sätt uppgiftsvärde 2 |
Sätt uppgiftsvärde som motsvarar den bedömning som ska göras |
Välj att visa bedömning antingen som Färdig/Ofärdig eller som Bokstavsomdöme med betygsschema U,G. |
Välj att visa bedömning som Bokstavsomdöme med betygsschema U,G, VG |
Välj att visa bedömning som Poäng eller Procent |
Du kan alltid förtydliga bedömningen med en kommentar till studenten.
Mer om poängsättning och hur antal poäng kopplar till betygssystem och Bedömningsscheman:
Komplettering - omtilldelning
Det finns möjlighet att tilldela uppgifter till studenter för komplettering. Tänk på att du först måste skriva en kommentar som ger studenten information om vad de ska komplettera. När du omtilldelat kan du också behöva se till så att tilldelningen av uppgiften för studenten inte är stängd.
Hur ser det ut för studenten?
Så snart studenten kommer in på Canvas syns det att det finns ny feedback. Studenten kan:
- Klicka på rubriken för att se mer detaljer om responsen på den uppgiften.
- Klicka på Visa omdömen för att se en översikt.
I den detaljerade vyn ser studenten:
- Den kommentar läraren skrivit.
- Genom att klicka på Visa feedback kan studenten se kommentarer som skrivits direkt i arbetet.
Om studenten väjer knappen Omdömen syns följande:
- Poängen för uppgiften. Om bedömningen gjorts med bokstavsomdöme syns betyget inom parentes.
- Om läraren skrivit en uppgiftskommentar kan studenten klicka på de små pratbubblorna för att se kommentaren. OBS! Endast kommentarer som skrivits i textfältet kan visas i sammanställningen. Om läraren skrivit kommentarer direkt i dokumentet måste studenten går till den detaljerade vyn för att se dem.
Saknas det något? Har du idéer eller frågor? Kontakta oss gärna på digital@education.lu.se