Inlämning till lärare – Skapa uppgifter

En uppgift kan användas för att kursdeltagare ska kunna lämna in något till lärarna i kursen. Tänk på att informera studenterna om att slutgiltigt betyg sätts i Ladok, och att betygen i Canvas är preliminära. Här beskrivs hur du skapar uppgiften och gör inställningar. 

A. Skapa uppgift

En uppgift kan skapas direkt i en modul eller under kursmenyns Uppgifter. En fördel med att skapa uppgiften i en modul är att det blir tydligt var den ska synas och användas av kursdeltagaren.

Om du vill skapa uppgiften i en modul klickar du på pluset i modulhuvudet. 

En skärmdump visar pluset där man lägger till i moduler.   

Om du istället väljer att skapa uppgiften utan att lägga den i en modul, görs det i kursmenyns Uppgifter.

 

En skärmdump visar hur man lägger till innehåll i modul. Skärmdumpen har 4 steg.  

  1. Välj Lägg till Uppgift  
  2. Om inte uppgiften finns i listan, välj [Ny uppgift]
  3. Skriv namn på den nya uppgiften. Tänk till lite extra på namnsättningen (se nedan)!
  4. Lägg till objektet

Namnsättning av uppgift

För att hjälpa kursdeltagarna att hitta i kursen, se strukturen och förstå vad de behöver göra kan det vara bra att vara informativ när uppgiften får sitt namn. Jämför dessa: 

En bild som ger tre exempel på bra namngivningar:
"Lektion 2: Frågor om källhantering"
"Individuell uppgift om forskningsetik"
"Gruppuppgift om akademiskt skrivande"    En bild som ger dåliga exempel på namngivning:
"Uppgift 1"
"Uppgift 2"
"Uppgift 3"   

B. Redigera uppgift

Klicka på uppgiftens namn i modulen eller under kursmenyns Uppgifter för att kunna redigera och göra inställningar.

 

En skärmdump visar hur man redigerar en uppgift. Skärmdumpen har 3 steg.  

  1. Redigera: Välj redigera för att skriva instruktion och göra inställningar av uppgiften
  2. Prickmenyn: Om du klickar här kan du dela uppgiften med en kollega, kopiera till en annan av dina kurser eller dela till fler i Commons
  3. Matris: Om du klickar här kan du skapa en bedömningsmatris för uppgiften

Redigera uppgiftsinstruktion

En skärmdump som visar hur man redigerar och beskriver en uppgiftsinstruktion.  

Beskriv uppgiften och använd gärna beskrivningen för all den information kursdeltagaren behöver för att utföra uppgiften. Det är en fördel om kursdeltagaren inte behöver leta efter information, länkar, litteratur eller t ex film på annat håll. Samla allt om uppgiften där de ska lämna in uppgiften!

Inställningar

En skärmdump som visar uppgiftsinställningar.  

 

Vid "Visa omdöme som" kan olika bedömningsskalor användas, t ex poäng, om uppgiften är färdig eller bokstavsomdöme. Även om inte poäng väljs kan det vara en fördel att skriva poäng i det översta fältet "Poäng" eftersom Canvas använder den för beräkningar. Det innebär t ex att en färdigmarkerad uppgift får 1 och en ofullständig 0, även om kursdeltagaren ser "Färdig" eller "Ofullständig".

 

En skärmdump som visar hur ett bedömningsschema ser ut.  

Om bokstavsomdöme väljs kan du välja "Visa bedömningsschema" och sedan "Välj ett annat schema" för att välja ett av de bedömningsschema som finns inlagt på ditt lärosäte.

 

En skärmdump som visar hur man väljer inlämningstyp.  

Inställningen av inlämningstyp är lätt att missa! Vanligast är att uppgifter används för digital inlämning "online", så väljer du inte det får inte kursdeltagaren någon möjlighet att lämna in uppgiften i Canvas.

  • Om "Textinmatning" väljs får kursdeltagaren möjlighet att skriva direkt i en textredigerare i uppgiften
  • Om "Webbplatslänk" eller "Mediainspelning" väljs kan de lämna in uppgiften med en länk respektive film/ljudfil
  • Om "Filuppladdning" väljs kan kursdeltagaren ladda upp en fil från sin dator. Du kan begränsa till de filtyper du kan ta emot, vilket är särskilt viktigt om du använder plagiatskontroll. Använd isåfall filändelser, utan punkt, separerade med kommatecken.

 

En skärmdump som visar hur uppgiftsinställningarna ser ut  

Bilden ovan visar exempel på andra inställningar som kan finnas på ditt lärosäte. En del av inställningarna beror på vad som är påslaget för er Canvasinstans. Här förklarar vi lite om de som syns i bilden.

  • Inlämningsförsök: Som standard kan kursdeltagaren lämna in flera gånger vilket kan vara bra om de t ex ska åtgärda brister. Om de endast ska kunna lämna in en eller ett visst antal gånger kan det ställas in här.
  • Plagiarism Review: Om plagiatskontroll med t ex Urkund finns tillgänglig i Canvas på lärosätet kan det aktiveras här. Då skickas kursdeltagarens inlämning automatiskt för plagiatskontroll och rapport blir synlig i Omdöme och SpeedGrader.
  • Gruppuppgift: Om någon i en gruppuppsättning ska kunna lämna in för hela gruppen aktiveras det här. För att kunna bedöma någon i gruppen annorlunda behöver det underliggande valet "Bedöm varje student individuellt" vara aktiverat, annars får alla i gruppen samma bedömning.
  • Kamratrespons: Om varje inlämning ska få kamratrespons av andra kursdeltagare aktiveras det här. Kamratrespons fungerar inte mellan grupper.

 

En skärmdump som visar hur man tilldelar studenter och avgränsar tid  

  • Tilldela till: som standard inställt på "Alla" vilket innebär alla kursdeltagare i kursen. Lärare ser också uppgiften, oavsett inställning.
    Om viss kursdeltagare eller sektion ska tilldelas uppgiften kryssas "Alla" bort och rätt mottagare väljs istället.
  • Inlämningsdatum: Välj datum och tid när uppgiften ska vara inlämnad. Kan utelämnas, men då visas det inte för studenten när uppgiften förväntas vara inlämnad och den visas inte heller i kursdeltagares kalender eller sidofältet "Att göra" på översikten/kursstartsidan.
    Om kursdeltagaren lämnar in efter angiven tid markeras det som sen inlämning.
  • Tillgänglig från: Om tid läggs in här kan inte kursdeltagare komma in och se/läsa uppgiften förrän angiven tid.
  • Till: Om tid läggs in här kan inte kursdeltagare lämna in uppgiften efter angiven tid. 
  • +Lägg till kan användas om du t ex vill ge kursdeltagare en senare inlämningstid. Om du väljer en eller flera som ska få en annan inlämningstid kommer tilldelningen för de andra ändras till "Alla andra" om den var inställd på "Alla".


C. Hur ser det ut för studenten?

Kontrollera gärna hur uppgiften ser ut för studenten med hjälp av Studentens vy. Om uppgiften syns beror också på inställningen av tid för tillgängligheten.

 

Tips! En uppgift kan också användas t ex för att registrera närvaro på ett seminarium


Saknas det något? Har du idéer eller frågor? Kontakta oss gärna på digital@education.lu.se