Canvas som mötesplats – Kommunikationsvägar

Vi vet att lärande sker i kommunikation med andra, då är det viktigt att vi skapar goda kommunikationsmöjligheter i kurser. Det är därför viktigt att vi underlättar utbytet av tankar och idéer mellan lärare och studenter, samt mellan studenter och studenter, när vi bygger vår kurs. 

Fundera över vilken typ av kommunikation du strävar efter och vilket syfte den har och utifrån det välja vilka aktiviteter eller tekniska hjälpmedel man ska använda. I Canvas finns flera möjligheter för k ommunikation. Vi behöver även tänka på vilken information det handlar om. Vi behöver även fundera om den är envägs- eller flervägs och synkron eller asynkron (läs mer om detta längst ned på sidan).

 

Kommunikationsvägar i Canvas

I Canvas finns flera vägar att skicka ut meddelanden:  Anslag, Diskussioner och Inkorg/Konversationer. I standardinställningen kommer alla användare att få meddelanden när något händer i kursen, så kallade Aviseringar.

 

Anslag

Envägskommunikation. En till många. Asynkron kommunikation.

Ett anslag når studenter och lärare i en specifik kurs. När du lägger ut ett anslag skickas en avisering* till inkorgen och även till den e-postadress som du har kopplat i din profil. Anslagen hamnar högst upp på startsidan

Du behöver ställa in att anslag ska synas eller inte, vilket justeras under menyvalet Inställningar.

 

Diskussioner

Flervägskommunikation. Asynkron kommunikation

I diskussioner kan du skapa diskussionsämnen med olika teman. Du kan välja om en diskussion ska vara tillgängliga så att alla studenter ser allas kommentarer och delade filer eller om materialet endast blir tillgängligt på gruppnivå.

När du vill att studenterna ska läsa varandras arbeten kan du be dem lägga upp sina arbeten i en viss diskussionstråd och ge sina kommentarer där. Ett annat alternativ är att när du skapar en uppgift även kryssar för kamratrespons och anger hur många arbeten varje student ska ge kommentarer på.

 

Inkorg

En till många eller en till en. Asynkron kommunikation.

Används för att skicka meddelande inom en kurs. När du skickar ett meddelande via Inkorgen startar du en Konversation. 

Uppbyggnaden av Inkorg påminner om e-post, men fungerar inte riktigt likadant. Via Inkorgen kan du endast skicka meddelande till studenter (och lärare) som deltar i någon av dina kurser.

När du är mottagare av en konversation, skickas en avisering till den e-postadress som är angiven i din profil.

 

Aviseringar

När ett meddelanden skickas eller om något händer i en Canvaskurs; från uppgifter, inlämningar, samarbeten etc, får man i grundinställningen aviseringar skickade till den angivna e-postadress. Du kan enkelt välja vilka avisering som du vill ska skickas till dig. Aviseringar kan även anpassas per kurs eller helt stängas av. 

 

Chatt

Med chatt-funktionen kan du och dina studenter ha en diskussion i realtid.

 

Kommunikationsvägar

  • Envägs-/flervägskommunikation
    • Envägskommunikation - budskapet är enkelriktat, endast sändaren kan skicka budskapet
    • Flervägskommunikation - flera deltar i en diskussion, vilket skapar samspel i en grupp
  • En till många/en till en
  • Synkron/asynkron kommunikation,
    • Synkron - samtidig kommunikation, t ex chat, videomöten, föreläsning etc där man får direktrespons
    • Asynkron kommunikation - interaktion oberoende av tid, t ex diskussioner, e-post, inspelade föreläsningar m fl

Saknas det något? Har du idéer eller frågor? Kontakta oss gärna på digital@education.lu.se